duminică, 20 octombrie 2013

"Oraşul oaselor" ("Instrumente mortale", #1) de Cassandra Clare - Recenzie


Titlul original: City of Bones
Autor: Cassandra Clare
Ediție: E-book

Am citit cartea în vacanţă, deci nu ştiu ce soi de recenzie va ieşi. Nu plănuiam să o citesc dar notorietatea de care se bucură seria Instrumente mortale şi faptul că Oraşul oaselor a fost ecranizată m-a determinat în cele din urmă să o lecturez. Sper că în urma recenziei îmi voi limpezi gândurile legate de opinia pe care o am (sau ar trebui să o am) în privinţa acestui volum. Nu ştiu dacă o urăsc sau o iubesc.
Ştiţi, de obicei când citeşti o carte, prima impresie e relativ negativă, asta ca mai târziu să se transforme într-una pozitivă sau chiar extraordinar de pozitivă. Ei bine, pot spune că Oraşul oaselor se află printre puţinele cărţi pe care le-am citit şi adorat la început, dar care, mai târziu, vor fi ajuns să mă calce pe nervi din diverse motive.

Am fost foarte plăcut surprinsă când am descoperit cum stau lucrurile, despre ce e vorba, la modul general. Puţinul timp petrecut în clubul "Pandemoniu" avea să-i schimbe în totalitate viaţa lui Clary Fray, o adolescentă tipică de 15 ani, însoţită de bunul ei prieten Simon. Ea ajunge să-i cunoască pe vânătorii de umbre, a căror meserie, după cum probabil aţi bănuit, este de a proteja lumea oamenilor de demoni şi alte creaturi (vampiri, vârcolaci...). Astfel, Clary face cunoştinţă cu Jace, băiatul rău şi sexy tipic, Alec, Isabelle şi multe alte personaje care mai de care mai surprinzătoare, ciudate, interesante, tipice. Desigur, ea este protagonista, iar ca protagonist trebuie să ai un acel ceva. Acel ceva-ul lui Clary este adevărata ei origine. Da, da, şi ea este un vânător de umbre, dar evident că ea nu ştia lucrul ăsta. Dar acţiunea nu se opreşte aici. Jocelyn, mama lui Clary, este răpită, un personaj misterios şi temut îşi face apariţia, un personaj care deţine multe răspunsuri, personajul nostru principal află lucruri pe care ar fi vrut să nu le ştie.

Cuvântul pe care l-am folosit pentru a descrie primele capitole a fost "original". Eram mai mult decât mulţumită să citesc o carte YA fantasy care să nu fie copia fidelă a seriei Twilight. Tocmai de aceea mă întreb de ce Doamne, Dumnezeule, s-a decis autoarea să distrugă fundaţia inedită şi cu foarte mult potenţial trântind un strat de clişee şi... aiureli! Pentru început, după cum ştiţi, o poveste fantasy de succes trebuie să aibă, totuşi, gradul ei de credibilitate, adică să nu ajungă în punctul de absurditate. Păi, exact asta a făcut Cassandra! Cel mai bun exemplu pe care vi-l pot da este faptul că protagonista se acomodează surprinzător de repede cu noua viaţă (plină de demoni odioşi, vampiri vicleni, descoperiri şocante...). Cum am spus: trebuie să aibă un grad de credibilitate. Cât despre clişee, cred că deja v-aţi dat seama... Evident, Clary (fata cuminte) se îndrăgosteşte - în numai câteva zile - de Jace (băiatul rău). Oh, şi desigur că Simon vede în Clary mai mult decât o simplă prietenă, fapt de care ea nu-şi dă seama. Totuşi, celelalte personaje nu au fost acoperite de "mantia clişeelor". Sunt sigură că veţi fi încântaţi să citiţi despre Fraţii Tăcuţi, Luke, Magnus Bane, spre exemplu.

Finalul e aiurea, foarte aiurea. Nu pot spune decât că autoarea a vrut să ne surprindă, să ne determine să citim şi următoarele volume. Da, m-a surprins şocat. Cred că asta a fost greşeala fatală a Cassandrei - să îi adauge cărţii şi un strop de telenovelă.

Iar acum oscilez între "o iubesc" şi "o urăsc". Chiar o iubesc pentru originalitatea ei, pentru că are din plin aşa ceva, dar îmi displace, după cum v-am spus, stratul acela de clişee. Nu pot spune că ele, clişeele, pun cartea într-o lumină proastă, spun că Oraşul oaselor ar fi fost superbă fără ele.

Notă: 3,5/5 (Goodreads - 3)

4 comentarii:

  1. Si la fel de confuza sunt si eu .. nu stiu daca sa o citesc sau nu :)) dar poate am sa o citesc candva .. frumoasa recenzia :)
    Nominalizare : http://denisamada.blogspot.ro/2013/10/leapsa-leapsa-cu-elementele-naturii.html
    :*

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sincer, eu îţi recomand cartea. Dar fii pregătită pentru clişee :).
      Mulţumesc! ^^

      Ștergere
  2. Eu una nu am citit cartea, dar am văzut filmul. A fost captivant, dar, cum ai zis şi tu, povestea a avut destule clişee. Chiar că sfârşitul seamănă cu o telenovelă. :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Din câte am înţeles filmul este reuşit, dar nu oferă anumite detalii importante.

      Ștergere

Thankies for reading my post and for leaving me your thoughts. Warm hugs from B!