"Fringe" (serial) - Recenzie

Anna Torv - Olivia Dunham
Joshua Jackson - Peter Bishop
John Noble - Walter Bishop
Lance Reddick - Phillip Broyles
Jasika Nicole - Astrid Farnsworth
Blair Brown - Nina Sharp

Am început să vizionez serialul "Fringe" vara trecută. Eram foarte entuziasmată deoarece acesta a fost primul serial pe care să încep a-l viziona de una singură, din proprie iniţiativă (toate celelalte le-am început cu sora mea). Mi-a luat o vreme până să mă decid care va fi serialul norocos, dar, în final, am dat peste "Fringe". L-am terminat în urmă cu o săptămână şi ceva.
Olivia Dunham

Descrierea pe care o oferă site-urile profilate pe cinematografie este succintă, superficială chiar. Aş spune că ea nu caracterizează decât primul sezon. Sunt foarte multe lucruri de spus despre "Fringe", despre povestea fascinantă şi impresionantă a unui trio interesant: doctorul Walter Bishop, fiul său - Peter Bishop şi nu în cele din urmă agentul special FBI Olivia Dunham.

Totul începe cu prăbuşirea unui avion. Acest eveniment, aparent ordinar, se dovedeşte a fi deosebit de bizar. Oliviei îi este încredinţată rezolvarea acestui caz de către agentul Phillip Broyles. De Broyles m-am ataşat pe parcursul întregului serial, fapt care, cred eu, a făcut şi mai dificilă "despărţirea". Revenind, prin prisma acestui caz ciudat, Olivia ajunge să-l cunoască pe Peter Bishop, fără de care ea nu ar putea să-l scoată pe doctorul Walter Bishop dintr-un sanatoriu de psihiatrie. De aici începe o periculoasă, amuzantă, incitantă şi captivantă aventură care îi are ca protagonişti pe Olivia, Walter şi Peter, însoţiţi fiind de Broyles, Astrid (agent FBI) şi Nina Sharp, în mijlocul unei furtuni de evenimente fringe, evenimente terifiant de neobişnuite.

Lucrul pe care n-am să-l uit niciodată în ceea ce priveşte serialul este dat de conexiunile care capătă contur pe întrega lui durată. "Fringe" nu vine cu o poveste care se desfăşoară în direcţia viitor, ci cu o poveste care se desfăşoară în direcţia trecut, prezent şi viitor. E un lucru remarcabil cum ultimul episod (chiar ultimul episod!) pune ultima piesă dintr-un puzzle complex.
Primul sezon nu mi-a dat de bănuit că lucrurile vor lua întorsături atât de spectaculoase, sau mai bine spus, că lucrurile au stat, stau şi vor sta în acel mod. Îmi este cam greu să explic fără să dau spoilere. Ideea este că din sezonul doi apar legăturile de care vorbeam mai devreme şi, totodată, apare şi senzaţia că mai sunt multe, foarte multe lucruri de pus cap la cap. Iar toate aceste conexiuni duc la simpla concluzie că pe planeta asta sunt oameni şi oameni; pentru unii ambiţiile personale sunt mai presus de orice, însă pentru alţii primordiale sunt familia şi sentimentul de apartenenţă. Ce le leagă pe aceste două tipologii? Apelarea la cele mai stranii şi neconvenţionale metode pentru a îndeplini acele planuri, respectiv pentru a asigura protecţia celor dragi, sau chiar salvarea lor.
Un alt lucru de menţionat este informaţia (ştiinţific vorbind) pe care serialul o transmite. Niciun serial (exceptând Supernatural) nu a reuşit să-mi lărgească atât de mult orizontul. Şi faza este că aceste informaţii nu sunt tocmai de domeniul fantasticului (nu toate, în orice caz), ele vin cu explicaţiile de rigoare, nişte explicaţii care m-au cam pus pe gânduri.

Trebuie să recunosc totuşi, nu prea m-am dat în vânt după caracterul uşor prea dramatic simţit în ultimele două sezoane. În cazul primelor trei se poate vorbi despre genurile mister, thriller şi SF, însă în cazul sezoanelor patru şi cinci genul dramă e cât se poate de evident. Nu spun că e un lucru rău, ci că nu e tocmai pe gustul meu. Cu toate acestea, multe din învăţăturile care reies nu ar fi existat dacă "Fringe" nu ar fi fost o dramă, sunt absolut sigură de asta. Pentru că "Fringe" este drama acelor oameni de care vorbeam mai sus - măcinaţi fie de planuri personale, fie de grija faţă de cei iubiţi.
Walter & Astrid
Un personaj, preferatul meu de altfel, pe care îl pot încadra în ambele tipologii este doctorul Walter Bishop. Rolul lui e unul imens, vital, de la început până în ultimele minute ale serialului, iar cele mai multe din morale ni le oferă chiar el. Walter e un personaj alcătuit atât din lumini cât şi din umbre, iar evoluţia lui e un fenomen extraordinar de urmărit. Plus, e foarte comic, oferind serialului o culoare mai veselă.

Ar mai fi multe lucruri de spus, dar am să mă opresc aici. "Fringe" e un serial grozav. Fiecare minut pe care l-am petrecut vizionându-l s-a meritat din plin. În cazul în care vă decideţi să-l vizionaţi, sfatul meu este să nu vă uitaţi la un episod o dată pe lună, pentru că informaţia se pierde, iar apoi vă veţi pierde şi voi printre detaliile şi conexiunile care vor tot apărea. Eu am făcut greşeala asta: l-am început vara trecută, am ajuns la ultimul sezon, am luat pauză pe timpul şcolii şi l-am reluat de când am luat vacanţă. Ca să revin pe linia de plutire am fost nevoită să văd ultimele episoade din sezonul 4. Încă ceva, fiţi atenţi la fiecare detaliu, la fiecare personaj, eventual, la unul îmbrăcat în costum şi cu pălărie... Gata! mă opresc, încep să dau spoilere.

Nota mea: 5/5

De la stânga: Astrid, Broyles, Walter, Olivia, Peter, Nina & agentul Lee