duminică, 24 august 2014

"Sezonul Oaselor" ("Sezonul Oaselor", #1) de Samantha Shannon - Recenzie

Titlul original: The Bone Season
Editura: Curtea Veche
Traducere: Teodora Văcariu
Anul apariţiei: 2013
Număr de pagini: 448
Samantha Shannon are un imens talent de a crea şi o imaginaţie care vede înainte cale de şapte poşte. Nimereşte drept la ţintă. - Susan Hill, scriitoare nominalizată la Booker Prize
Dramatică şi veritabil amuzantă, presărată cu horror, magie şi farmec. - Justina Robson, autoarea seriei Quantum Gravity
Despre Sezonul Oaselor am ştiut încă de dinainte de a începe să îl citesc că este un roman deosebit. Cele şapte ordine de clarviziune, harta coloniei penitenciare Sheol I şi glosarul m-au impresionat fără nicio îndoială şi m-au asigurat că ceea ce urmează să lecturez este rodul unei imaginaţii fantastice!

Samantha Shannon narează la persoana I, prin intermediul lui Paige Mahoney, o tânără clarvăzătoare de 19 ani, locuitoare a Londrei anului 2059. Specific distopiilor, în frunte se află un guvern opresiv, Scion, fiind absolut împotriva existenţei clarvăzătorilor. Un fapt interesant şi care mi-a atras atenţia în mod deosebit este acela că, totuşi, acest guvern are în slujba sa unii clarvăzători, folosiţi, cu voinţa lor desigur, pentru eliminarea propriilor semeni. Însă clarvăzătorii ameninţaţi cu moartea în orice moment nu sunt nişte fiinţe cărora să le plângi de milă. Ei sunt, în fapt, foarte organizaţi. Când nu îşi intră în rolul de oameni perfect normali, ei lucrează în lumea interlopă, printre răufăcători din Scion. Paige este un astfel de clarvăzător: Munceam în mijlocul bandelor nemiloase de văzători, toţi gata să se calce în picioare ca să supravieţuiască, toţi membri ai unui Sindicat mare cât toată Citadela [Londra], în frunte căruia se afla Tartorul. Şeful ei (numit mim-baron) este Jaxon Hall, care, pe lângă ea, îi mai are în subordine pe alţi cinci clarvăzători, fiecare aparţinând unui ordin diferit.

Paige este o călătoare onirică, o specie rară de clarvăzătoare. Astfel, aceasta este capabilă de a-şi detaşa spiritul parţial de trup şi să influenţeze spiritele celor din jur. Şi, cu toate că nu e tocmai mândră de meseria ei, salariul şi colegii sunt două aspecte cât se poate plăcute. Aceste aspecte plus altele sunt precizate în incipitul romanului, ceea ce m-a cam pus în dificultate. Am spus mai sus că Cele şapte ordine de clarviziune, harta coloniei penitenciare Sheol I şi glosarul m-au impresionat, şi este adevărat, doar că, de asemenea, m-au avertizat în privinţa faptului că Sezonul Oaselor conţine o cantitate bogată de informaţii. Ei bine, autoarea a decis ca această cantitate să o expună chiar în primele pagini, şi, ţinând cont de cum se desfăşoară acţiunea în continuare, tind să îi aprob hotărârea. Cu toate acestea, se creează aşa-zisul fenomen information dump, în sensul că e multă informaţie care se transmite şi pe care cititorul trebuie să o asocieze cu ceva care încă nu a fost arătat. Nu ar fi tocmai o problemă dacă acţiunea ar continua să se desfăşoare în SciLo (denumire alternativă dată Scionului; Scion+Londra), însă într-o zi ploioasă, viaţa lui Paige se schimbă pentru totdeauna. Atacată, drogată şi răpită, este trimisă în Sheol, fostul oraş Oxford - ţinut secret vreme de 200 de ani. Prin urmare, lămuririle primite în acele câteva pagini nu apucă să se sendimenteze, căci altele, legate de Sheol însă, intervin.

Totuşi, nu văd cu ar fi putut evita Samantha acest inconvenient, deci nu e tocmai ceva pentru care să vă îngrijoraţi. Revenind, ajunsă în fostul Oxford, protagonista află că este controlat acum de puternica rasă a Refaiţilor, venită dintr-o altă lume. Paige îi este încredinţată Custodelui, un Refait cu scopuri misterioase. Ceea ce mă duce la relaţia dintre Paige şi Arcturus Mesarthim (Custodele). Nu am cuvinte să exprim mulţumirea mea în privinţa acestui aspect. Relaţia evoluează, şi vă asigur că e o evoluţie cât se poate de evidentă. La început, eroina îl urăşte efectiv pe Arcturus, pentru ca, pe parcurs, datorită unor evenimente, să înceapă să prindă oarecare încredere în el, şi viceversa. Nu se întâmplă ca în majoritatea cărţilor cu un strop de romance, în care tipa cade în braţele tipului la numai câteva zile după ce s-au cunoscut. Iar acest lucru oferă o doză deosebită de realism cărţii. Însă ţin să precizez şi altceva: încă o dată, Samantha deviază de la tipar şi face din Custode a doua iubire a lui Paige, nu prima, aşa cum ne-am obişnuit, şi mi se pare grozav! De ce? Pentru că o transformă pe micuţa călătoare onirică într-o persoană, cu trecut, cu amintiri, cu cicatrici. Sinceră să fiu, Paige este prima protagonistă dintr-o carte pe care să o înţeleg, să o însoţesc aproape pe întreg parcursul cărţii, pe care să mi-o pot imagina hoinărind efectiv pe străzi (aici, ale Londrei). Samantha Shannon merită toate felicitările pentru acest personaj atât de reuşit, cu care am putut (şi sper să pot şi în viitoarele volume) să interacţionez atât de uşor. Şi fiecare personaj, fie el pozitiv sau negativ, are ceva doar al lui, ceva distinctiv, care să îl facă memorabil. De asemenea, atmosfera din Sheol e foarte bine conturată şi dă impresia de veridic.

Înafară de mica problemă cu information dump în introducere, Samantha a mai făcut câteva greşeli care ţin de naraţiune. Spre exemplu, în timpul unei încăierări a făcut salturi prea bruşte de la o acţiune la alta. Dar iarăşi tind să îi iau apărarea, deoarece e începătoare, Sezonul Oaselor e romanul ei de debut (deşi a mai scris unul pe care nu l-a publicat), deci cred că aceste mici scăpări pot fi trecute cu vederea, în favoarea imaginii de ansamblu, care este fascinantă.

Au fost unele voci care au zis că autoarea este noua J. K. Rowling, fapt ce a atras unele reacţii deloc favorabile în ceea ce o priveşte pe Samantha. Aşa că daţi-mi voie să clarific lucrurile, femeile acestea două au următoarele lucruri în comun: sunt britanice, Harry Potter are şapte volume şi tot atâtea va avea şi The Bone Season, editura Bloomsbury este cea care le-a acceptat manuscrisele şi ambele scriitoare dau dovadă de o uluitoare imaginaţie. Dar asta este tot. Nu există nicio asemănare între seria lui Rowling şi viitoarea serie a lui Shannon, de aceea găsesc absurde comentariile care o arată cu degetul pe autoarea debutantă.

În sfârşit, Sezonul Oaselor este un roman cu care Samantha Shannon m-a câştigat ca fan decis al ei. E o persoană pe care deja am adăugat-o în mica mea listă de persoane demne de urmat, pentru că m-a introdus într-un univers distopic extraordinar. Trebuie să menţionez şi blogul ei (A Book from the Beginning), pe care îl recomand tuturor scriitorilor aspiranţi. I-am citit toate postările şi îi sunt atât de recunoscătoare pentru pentru sfaturile date şi pentru faptul că a reuşit să mă facă să fiu mai încrezătoare în privinţa ideii de a scrie.

Nota mea: 4,5/5 
(Goodreads - 5; probabil cea mai bună carte pe care am citit-o anul acesta)

* Trailer *

12 comentarii:

  1. Vreau si eu cartea asta de ceva timp, tu m-ai facut sa o vreau ACUM! Doamne, cum reusesti asta? Trebuie sa ma apuc de strans bani.
    Te tuc si faina recenzie!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulţumesc frumos, Pufuleţ! Sper să reuşeşti să strângi bani cât mai repede. >:D<

      Ștergere
  2. ce mai carte,mi-a placut la nebunie,e diferit de ce am mai.citit..Foarte captivanta recenzia ! Cu siguranta daca nu as fi citit deja cartea , acum o cautam in librariile online.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Într-adevăr, e o carte unică :-D.
      Mulţumesc, Ely!

      Ștergere
  3. Nu o sa-ti citesc recenzia ca sa nu ma las inflentata. Chiar acum citesc cartea si pana in prezent nu am citit nicio recenzie despre ea si nu stiu nimic in afara de ce scrie pe coperta si as vrea sa ramana asa pana o termin. Totusi o sa revin cu o parere >:D<

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Faci foarte bine :-D. Abia aştept să-ţi aflu părerea!

      Ștergere
    2. Mi se pare ca ti-am ramas datoare si cu o recenzie la Regatul umbrelor :)) Vezi ce lenesa sunt? :D

      Ștergere
    3. Haha, stai calmă, ştiu cum e. Uneori e chiar dificil să punem ordine în gânduri şi să le transpunem într-o postare.

      Ștergere
  4. Salut, te invit la un concurs. Sunt sigura ca o sa-ti placa. Premiul este o carte. Te astept sa te inscrii.
    http://367dezile.blogspot.ro/2014/08/castiga-un-blind-date-cu-o-carte.html

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulţumesc frumos pentru invitaţie! Sigur voi arunca o privire.

      Ștergere
  5. Chiar auzisem de carte şi mă întrebam despre ce e vorba în ea. Mă bucur că am găsit recenzia aceasta aici. Şi totuşi, parcă nu îmi place să mă apuc de o carte ştiind că va trebuit să aştept să apară altele:))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Te înţeleg perfect! Totuşi, "Sezonul Oaselor" nu se termină chiar în modul acela care să te oblige efectiv să citeşti şi next-ul :-D.

      Ștergere

Thankies for reading my post and for leaving me your thoughts. Warm hugs from B!