”Breaking Bad” (serial) - Recenzie

Bryan Cranston - Walter H. White
Aaron Paul - Jesse Pinkman
Anna Gunn - Skyler White

Descriere (sursă):

În centrul acțiunii se află Walter White, un geniu în chimie, care a ajuns însă să fie un simplu profesor ce predă într-un liceu din Albuquerque, New Mexico

El are dificultăți financiare, un fiu handicapat și o soție gravidă. La aceste probleme se adaugă diagnosticul de cancer pulmonar pe care îl primește în primul episod al serialului.

Pentru a face rost de banii necesari tratamentului și a asigura viitorul familiei sale după moartea lui, Walter se asociază cu un fost elev, Jesse Pinkman, mic traficant de droguri, și începe să producă fără știrea familiei metamfetamină

Astfel ajunge să fie implicat în tranzacțiile și jocurile periculoase din lumea traficanților de droguri. Situația se complică și mai mult când poliția începe să investigheze cazul lui, sub conducerea lui Hank, propriul său cumnat.

Breaking Bad e serialul care m-a ajutat să trec mai ușor peste zilele obositoare din primul an de facultate. Trebuie să recunosc, la început, vreme de câteva episoade, am fost reticentă fața de el. Breaking Bad nu menajează pe nimeni. Spune lucrurilor pe nume, le arată în starea lor brută, rămânând la aprecierea fiecăruia dacă este un serial demn de vizionat sau nu. Ei bine, eu eram obișnuită, în principal, cu serialele mai fanteziste, pline de ființe supranaturale, magie și altele asemenea, deci am avut nevoie de un timp de acomodare.

După ce a trecut și acest timp de acomodare, nu a mai durat mult și mi-am dat seama cât de bun e serialul. Îmi place realismul cu care arată ce înseamnă afacerea cu droguri, dependența, consecințele pe care producerea, vânzarea ori consumul de droguri (cu precădere, metamfetamină) le au asupra unei familii. De pildă, apare la un moment dat un cuplu, soț și soție, amândoi dependeți de metamfetamină, dar și de altele, care au un biet copil, neîngrijit, subnutrit, care este nevoit să trăiască sub același acoperiș cu zănaticii lui părinți. E o imagine dezolantă, arătată întocmai.

Mai târziu, când Walter și Jesse pătrund și mai adânc în comerțul cu meth, serialul prezintă poate la fel de realist pericolul bandelor concurente și pericolul și mai iminent și inevitabil al cartelului, care dorește să își mențină hegemonia asupra pieței.

Walter H. White e eroul și antieroul acestui serial. În primele episoade, chiar în întregul prim sezon, în jurul său plutește o aură de victimă - un simplu profesor de chimie, unul strălucit, de altfel, care se zbate din cauza situației financiare, de dragul familiei și care, pe deasupra, află că are cancer pulmonar în stare avansată. Având în vedere situația lui delicată, parcă nu e tocmai exagerată decizia lui de a intra în lumea drogurilor, alături de fostul său elev, Jesse. Însă la un moment dat, Walter ajunge să aibă mai mulți bani decât poate cheltui și totuși nu se retrage, ci rămâne în afacere, ”de dragul familiei”, după cum el însuși susține în repetate rânduri. Chiar și când totul devine îngrozitor de periculos, inclusiv pentru membrii familiei lui, Walter continuă să prepare meth.

Am crezut că e sucit. Trebuia să fie. Walter câștigase atâția bani într-un timp atât de scurt că nici la bancă nu îi putea depune. Atunci, de ce nu renunța odată? Răspunsul e simplu: pentru că îi făcea plăcere, o enormă plăcere să prepare metamfetamină. Din momentul în care am conștientizat lucrul acesta, am început să văd serialul cu alți ochi și să îmi placă și mai mult. Breaking Bad nu e doar povestea unui profesor încorsetat financiar, e povestea unui geniu în ale chimiei, a cărui pricepere a ajuns să fie apreciată într-un mediu mai puțin convențional. Walter White nu a reușit să se bucure de faima pe care marea companie ”Gray Matter” a adus-o foștilor lui colegi fondatori, dar a reușit să ajungă cel mai apreciat producător de meth din State, dar și peste Ocean. Walt nu a reușit să-și construiască o companie, ci un imperiu, imperiul lui Heisenberg.

Am observat cum Walter a căutat mereu să se debaraseze de superiori. Walter e orgolios, aș zice chiar îngrozitor de orgolios, punând la bătaie totul de dragul orgoliului. Își cunoaște produsul foarte bine, îi cunoaște valoarea și nu acceptă să fie tras pe sfoară, nici să muncească la nesfârșit pentru altul. Walter e un personaj puțin spus interesant; e isteț, viclean, ingenios, un bun cunoscător al psihologiei umane și al artei manipulării, e ipocrit și rege al dramei uneori. E un personaj extraordinar, fascinant. Erou și antierou în același timp.

Bryan Cranston e actorul care îl interpretează pe Walt și mi se pare unul din cei mai talentați actori din câți există. Nu cred că l-am mai întâlnit până la Breaking Bad, dar e un artist căruia îi port tot respectul. Fără prestația lui de neegalat, serialul nu s-ar fi bucurat de același succes.

Skyler, soția lui Walt, e și ea un personaj demn de băgat în seamă. M-am obișnuit destul de greu cu ea, dar prin sezonul 3 am început să o înțeleg și să îi urmăresc cu mult interes evoluția. Și are o evoluție considerabilă. Actrița care o interpretează, Anna Gunn, își merită, de asemenea, premiile/ nominalizările.

Jesse, interpretat exemplar de Aaron Paul, trece, din punctul meu de vedere, prin cele mai mari suferințe. Pierde definitiv oamenii la care ține și se observă că îl supără aviditatea lui Walter. Relația dintre ei e un drum plin de gropi, unele mai adânci ca altele, un drum pe care l-am parcurs sperând mereu la mai bine.

Mai sunt personaje despre care aș vrea să vorbesc, dar mi-e teamă că m-aș întinde cu recenzia la nesfârșit. Îi mai menționez pe Hank și Marie (cumnatul, care e agent DEA, și cumnata lui Walter - am niște sentimente amestecate față de ei), Gus Frang (foarte bine jucat de actorul Giancarlo Esposito), Walter Jr. (fiul lui Walt), Skinny Pete, Badger (amicii amuzanți ai lui Jesse), Mike și nu în cele din urmă hazliul avocat Saul Goodman.

Despre Saul Goodman am să zic două vorbe în plus, căci mi-a plăcut nespus de mult de el. El e avocatul care i-a ajutat pe Walt și pe Jesse să se descurce cu finanțele lor. Tot el e cel care i-a scos adesea din belele. Saul Goodman e avocatul la care vin fel de fel de oameni în speranța unei minuni, el e avocatul cu care federalii nu se încurcă, pentru că are gura mare și e mereu cu replicile la el. Tot el e avocatul care nu se dă înapoi de la a ajuta producători și traficanți de droguri, atâta timp cât e corect remunerat, desigur. Saul Goodman, de când apare în serial, e principala sursă a comicului, dar și a vorbelor de duh. El e cel care ”știe un tip care știe alt tip”.

Vestea bună este că, după Breaking Bad, a apărut un alt serial, care îl are ca protagonist pe același Saul Goodman.

Deja m-am întins mai mult decât ar fi trebuit, dar serialul acesta e prea bun ca să nu îi fac o reclamă pe măsură. Breaking Bad e despre personaje felurite, unice în felul lor de a acționa și reacționa, e despre alegeri, despre ambiții, dar și despre iubirea față de cei apropiați. Breaking Bad e despre cercul vicios în care personajele se trezesc și din care nu pare să fie nicio cale de ieșire, decât una singură.

Nota mea: 5+/5