marți, 4 septembrie 2012

"Martin Eden" de Jack London - Recenzie

Fiind pur şi simplu disperată şi în pană de cărţi m-am decis să-mi inspectez biblioteca plină de cărţi vechi şi plictisitoare.După ce am petrecut ceva timp uitându-mă şi gândindu-mă cu ce carte să-mi pierd timpul,am pus mâna pe o carte groasă numită Martin Eden de Jack London.Nici acum nu ştiu de ce am ales-o,poate din cauza grosimii pe care am considerat-o o provocare,sau poate datorită coperţii,dar nu regret deloc alegerea facută.
Recunosc,începutul nu-mi părea prea promiţător,de fapt deloc promiţător,astfel încât după primele 20 de pagini am lăsat-o baltă.Din câte citisem,Martin Eden nu era altceva decât un roman tipic de dragoste.Dar,pentru că mie nu-mi stă în fire să nu termin o carte începută,am reluat lectura după câteva zile.
Martin Eden,un marinar de 20 de ani cu o gramatică deplorabilă,pătrunde într-un mediu nemaiîntâlnit de el până acum,un mediu populat de oameni inteligenţi,citiţi şi cu minţi agere.Acolo o întâlneşte şi pe Ruth - fiica stimatului domn şi stimatei doamne Morse şi sora lui Arthur şi Norman - de care se îndrăgosteşte pe loc.

-Ce cicatrice ai pe gît,domnule Eden,spune fata.Cum s-a întîmplat?Sînt sigură că a fost o aventură grozavă.
-Un mexican a dat cu cuţitul,domnişoară,răspunse el.(...)O încăierare...După ce i-am smuls cuţitul din mînă,a-ncercat să-mi muşte nasu'.

Din acel moment Ruth Morse a însemnat totul pentru el,era în stare de orice pentru ea.Atât de mult o iubea şi o doreaîncât totul timpul şi-l rezervă studiului,cărţilor,gramaticii,sperând că astfel va ajunge să fie demn de mâna acesteia.

O iubea atît de mult,atît de înspăimîntător de mult şi cu atîta deznădejde.

Dar se pare că Martin nu o iubea numai pe Ruth,el iubea şi cărţile,încă din prima călatorie în lumea acestora el a devenit sclavul lor.Iar odată cu această noua iubire s-a născut şi plăcerea de a scrie,o plăcere de care nu se putea descotorosi,care îi mânca ore întregi,ajungând sărac lipit pământului.Însă dorinţa era prea mare,dorinţa de a deveni un scriitor celebru demn de Ruth nu-l părăsi nici când află că ea are aceleaşi sentimente,nici când tatăl ei i-a oferit de lucru pentru a duce un trai decent.El era fidel dragostei,era supusul ei.Dar nu ştia în ce se transforma.Şi cu toate că succesul a venit - succesul unui mare scriitor demn de iubirea lui Ruth - era deja prea târziu,realitatea era prea dură pentru Martin.

Asta era viaţa,senzaţia aceea oribilă,de sufocare era cea din urmă împunsătură a vieţii;era ultima lovitură pe care viaţa mai putea să i-o dea.

Nu regret că am ajuns la ultima pagină a cărţii,nu regret niciun minut pierdut citind acestă carte.Citiţi-o şi veţi vedea ce întorsătură ia întreaga acţiune şi marea cantitate de realism aflată în aceste rânduri.

Nota mea: 4,5/5 (Goodreads - 4)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Thank you for reading my post and for leaving me your thoughts. Warm hugs!