duminică, 17 februarie 2013

"Cele tre1spr3zece motive" de Jay Asher - Recenzie

Nu poţi opri viitorul
Nu te poţi întoarce în trecut
Poţi afla secretul doar
...apăsând butonul <<Play>>


 Din când în când, dai peste o carte pe care nu ţi-o poţi scoate din minte... <<Cele treisprezece motive>> este una dintre acele cărţi şi numărul unu pe lista mea de lecturi obligatorii. - Ellen 
 Hopkins

Rezumat:

Clay Jensen găseşte un colet de dimensiunile unei cutii de pantofi stând sprijinit de uşa de la intrare. În această cutie de pantofi se află şapte casete audio, fiecare faţă fiind numerotată într-un colţ cu lac de unghii. Unu şi doi pe prima casetă, trei şi patru pe următoarea, cinci şi şase şi aşa mai departe. Doar ultima casetă are numai o faţă numerotată... cu numărul treisprezece.

Ascultând prima casetă, Clay îi reaude vocea Hannei Baker, o fată de care fusese îndrăgostit, care s-a sinucis în urmă cu câteva zile, se pare, din treisprezece motive. Acesta află că oricine primeşte casetele este unul din motive, unul din acei oameni care au împins-o pe Hannah în pragul disperării. 

Casetele astea nu au ce căuta aici. La mine. Trebuie să fie o greşeală. Sau o glumă macabră. Acestea au fost primele gânduri care i-au trecut prin minte lui Clay, dar cu cât se apropie mai mult de ultima casetă îşi dă seama că întrebarea Eu ce caut pe listă? nu-şi are rostul şi că persoanele care îl înconjoară ascund nişte secrete murdare. Într-un final, adolescentul ajunge să se simtă vinovat de soarta Hannei, de faptul că nu i-a fost alături, că nu a împiedicat-o din a-şi pune capăt zilelor.

Părerea mea:

Nu a fost o carte genială, cu o acţiune antrenantă, cu personaje palpitante. A fost simplă, mai ales din punct de vedere al modului de scriere, dar a fost profundă. A săpat adânc în sufletul meu şi m-a lăsat o vreme pe gânduri.

Mereu am fost atentă la cuvintele pe care le spun şi la faptele pe care le fac, dar cartea aceasta mi-a atras atenţia că nu sunt îndeajuns, că şi cele mai mici greşeli pot duce la o catastrofă. Unii pot considera motivele cam banale, aşa am crezut şi eu la început. Însă când am văzut că se tot adună am simţit un oarecare gol în stomac.

Oare ce aş fi făcut dacă aş fi fost în locul Hannei? Ce aş fi făcut dacă aş fi fost în locul lui Clay? Oare am spus vreodată ceva care să determine o anumită persoană să se gândească la sinucidere? Sper că nu.

Dacă îmi amintesc bine, cineva numea Cele tre1spr3zece motive ca fiind un Roman al adolescentului miop american. Sunt în totalitate de acord cu această comparaţie. Ambele romane abordează tema adolescenţei, numai că din perioade diferite, ceea ce aduce şi alte câteva deosebiri. Dar, în principiu, se aseamănă destul de mult.

Mă bucur enorm că am citit cartea, chiar dacă la început aveam îndoieli. Cu toate că personajele nu sunt spectaculoase, acestea sunt imaginea adolescentului din ziua de azi, şi sunt sigură că v-aţi regăsi în sensibilitatea Hannei, sau chiar în disperarea lui Clay.

Nota mea: 4,5/5 (Goodreads - 4)

3 comentarii:

  1. Mă bucur să aflu că ți-a plăcut cartea, citisem și câteva recenzii negative. Subiectul pare a fi unul foarte profund, dar depinde și de modul în care îl tratează autorul.

    RăspundețiȘtergere
  2. @Da,am citit şi eu asemenea recenzii :).Chiar este,şi aşa e .

    RăspundețiȘtergere
  3. Ce bine sună! Mulțumim pentru recenzie și lectură plăcută în continuare! >:D<

    RăspundețiȘtergere

Thank you for reading my post and for leaving me your thoughts. Warm hugs!